Wysłany: Śro Wrz 17, 2008 6:43 Temat postu: Re: Pociąg przez Strzyżę!!!!
No proszę, a odgrażali się prasowo, że kolej metropolitalna powinna ruszyć do 2012. Kolejne bicie piany i burza w szklance wody ?? Zdaję sobie sprawę, że społeczna praca w Radzie Osiedla to nie są same przyjemności i daleki jestem od krytykanctwa.
Choć ocenę ekspertów poznamy dopiero za kilka miesięcy, już dziś jest właściwie przesądzone, że śródmieście Gdańska z lotniskiem w Rębiechowie połączy kolej, a nie tramwaj.
Co prawda koperty z ofertami na opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej otwarto jeszcze w połowie sierpnia, ale zwycięskie konsorcjum poznaliśmy dopiero w tym tygodniu. Powód? - Do 4 września czekaliśmy na dokumenty i wyjaśnienia do złożonych ofert. Wybór wykonawcy nastąpił dopiero po ich przeanalizowaniu - informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik marszałka pomorskiego.
Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum IVV, które za opracowanie studium chce ok. 1,5 mln zł. Najdroższa oferta wyniosła ok. 5 mln zł, ale odrzucono ją z przyczyn formalnych. Trzy pozostałe wyceniono na od 1,8 do 3,8 mln zł (także spośród nich odrzucono jedną ofertę).
Co ciekawe, konsorcjum, które zaproponowało najniższą cenę, do końca nie było pewne swojego zwycięstwa. - Upewniali się, czy ceny, jaką zażądali nie uznamy za rażąco niską - wyjaśnia Paweł Wróblewski, odpowiedzialny za projekty kolejowe w pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.
Niska cena, jaką zaproponowało niemieckie konsorcjum IVV, nie wynikała jednak z dumpingowego oszacowania kosztów, lecz z tego, że firma ta już prowadzi w województwie pomorskim prace studyjne związane z modernizacją linii kolejowych Gdynia-Kościerzyna i Reda-Hel.
Mimo że eksperci będą mieli kilka miesięcy na przedstawienie studium, w którym wskażą co i jaką drogą połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem, ile to będzie kosztowało, i jakie będzie miało skutki dla środowiska, już dziś można powiedzieć, że wygra koncepcja budowy kolei, a nie tramwaju.
Skąd to przekonanie? Za budową tramwaju, który połączyłby centrum Gdańska, przez górny taras, z lotniskiem, zawsze opowiadali się gdańscy urzędnicy. Powód? Taka linia lepiej niż kolej służyłaby mieszkańcom błyskawicznie rozwijającej się dzielnicy Południe, którzy od lat utyskują, że miasto nie dba o infrastrukturę komunikacyjną dla nich. Kolejny: budowa linii tramwajowej wymaga mniej gruntów niż linii kolejowej: tramwaje są bardziej skrętne, więc np. ułożenie zakrętu wymaga mniej miejsca. Jeszcze inny: nadzór nad tramwajami jest w gestii miasta, podczas gdy kolej podlega marszałkowi.
Tymczasem Gdańsk nie ma pieniędzy na samodzielną budowę tramwaju. Kosztowałaby ok. 600 mln zł, ale miasto nie dostałoby tych pieniędzy z funduszy unijnych, z których sfinansowana zostanie m.in. budowa linii tramwajowej Chełm-Ujeścisko. Tymczasem w dobie wydatków na drogi (np. Trasa Sucharskiego), stadion Baltic Arenę i ECS (łącznie ok. 2 mld zł) Gdańska nie stać na finansowanie tych prac wyłącznie z budżetu.
O ile prezydent Gdańska ma obowiązek działać w interesie gdańszczan, o tyle marszałek województwa musi kierować się dobrem całego regionu. I dlatego najpewniej zdecyduje się na kolej, która choć mniej przydatna gdańszczanom, lepiej przysłuży się mieszkańcom całego województwa: także tym z odległych od Trójmiasta Bytowa i Lipusza.
Bo tak naprawdę mówienie, czy to o tramwaju, czy to o kolei metropolitalnej, przede wszystkim jako o połączeniu z lotniskiem, oznacza spłycenie tego zagadnienia. Dziś z usług portu lotniczego w Rębiechowie korzysta niemal 2 mln pasażerów rocznie, ale wśród nich są przecież nie tylko mieszkańcy Trójmiasta. Gdyby założyć, że połowa z nich (choć to z pewnością przesadzony szacunek) dojedzie na lotnisko koleją, dałoby to ok. 1 mln pasażerów rocznie. To śmiesznie mało w porównaniu z istniejącą już linią SKM, z której rocznie korzysta ok 40 mln pasażerów.
I dlatego KM jest ważna nie ze względu na to, że przebiegnie w okolicach lotniska, ale na to, że połączy śródmiejskie (Wrzeszcz) oraz nowe dzielnice Gdańska (Kiełpinek) z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna (którą można dostać się na rubieże województwa do Bytowa), a także z najszybciej powiększającymi się dzielnicami Gdyni. Tym bardziej, że w ramach przygotowywanej już modernizacji tej linii, eksperci proponują wybudowanie dwóch nowych przystanków: nowego przystanku Wielki Kack (istniejący nie jest zbyt szczęśliwie usytuowany) oraz drugiego: Gdynia-Kack.
Dzięki temu przejazd transportem publicznym z niektórych dzielnic Gdańska do Gdyni skróciłby się radykalnie: z Osowy na Karwiny z 60 do 18 minut, z Rębiechowa do Chyloni z niemal godziny, do nieco ponad 35 minut.
Prawdopodobny przebieg trasy Kolei Metropolitalnej
Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Niedźwiednik - Gdańsk Brętowo - Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Rębiechowo (Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy) - Gdańsk Klukowo - Gdańsk Owczarnia - Gdańsk Osowa - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Karwiny - Gdynia Mały Kack - Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana - Gdynia Główna Osobowa - Gdynia Chylonia - Gdynia Obłuże - Gdynia Babie Doły (lotnisko)
Częstotliwości kursowania pociągów
Pociągi aglomeracyjne
Gdańsk Główny – Gdynia Chylonia - Gdynia Babie Doły co 30 minut:
w wariancie maksymalnym na odcinku Gdańsk - Gdynia Chylonia co 15 minut,
w wariancie minimalnym na odcinku Gdynia Główna - Gdynia Babie Doły co 60 minut
Pociągi regionalne
Gdańsk Gł. – Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,
Gdynia Gł. – Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,
dane za: Wstępne Studium Wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa
Wysłany: Wto Wrz 23, 2008 10:37 Temat postu: Re: Pociąg przez Strzyżę!!!!
Artykuł OK, dobrze że się jakiś w temacie pojawił, na stronach trojmiasto.pl jest nawet sporo opinii w temacie. Nie podaje jednak mapki z rozmieszczeniem przystanków, brakuje jakichś planów itp. żeby można się było ustosunkować.
Jak rozumiem przystanek przy Strzyży to będzie Gdańsk Brętowo?
Jak dla mnie plus niezaprzeczalny to szybkie skomunikowanie się z Gdynią - i to nawet tą "dalszą". _________________ Pzdr.
T.
Wysłany: Wto Wrz 23, 2008 16:51 Temat postu: Re: Pociąg przez Strzyżę!!!!
Właśnie ciekawe czy jest przewidywany tylko przystanek Gdańsk-Brętowo czy także np. Gdańsk-Strzyża czy może Gdańsk VII Dwór. Faktycznie brak bardziej szczegółowych informacji, ale rozumiem, że to właśnie będzie przedmiotem opracowań inwestycyjnych.
Wysłany: Wto Wrz 23, 2008 18:56 Temat postu: Re: Pociąg przez Strzyżę!!!!
Jakbyś nie napisał tego posta, także nic by się nie stało. No jak mogą planować tak szczegółowo stacje, skoro jest robione dopiero stadium wykonalności? Takimi pierdołami się na razie nikt nie zajmuje _________________ Gdańsk jest kluczem wszystkiego - Napoleon I, cesarz Francuzów.
Wysłany: Śro Wrz 24, 2008 2:47 Temat postu: Re: Pociąg przez Strzyżę!!!!
Jak słyszałem to m.in. opracowywane studium wykonalności ma pokazać gdzie najlepiej usytuować przystanki. Z bardzo wstępnych przymiarek wynikało, że jeżeli przystanek miałby być na Strzyży to gdzieś w rejonie między Chrzanowskiego a naszym kościołem, ale jest i koncepcja, żeby był między kościołem w Brętowie a Słowackiego.
Proponuję dyskusję na temat czy i ewentualnie gdzie na Strzyży chcielibyśmy mieć przystanek.
Wysłany: Pią Paź 10, 2008 16:42 Temat postu: Re: Pociąg przez Strzyżę!!!!
Trochę absurdalne pierwsze zdanie
Cytat:
Za pół roku będzie wiadomo, którędy przebiegać będzie nowa linia kolejki SKM w Trójmieście. Ma ona połączyć port lotniczy w Rębiechowie z Gdańskiem - Wrzeszczem i Gdynią. Dziś władze obu miast oraz Urzędu Marszałkowskiego i kolei podpisały umowę na wykonanie dokumentacji. Sprządzi ją niemieckie biuro projektowe IVV GmbH. Jego dyrektor w Polsce Anna Dąbrowska poinformowała, że za pół roku okaże się m.in jakie inwestycje są potrzebne by uruchomić nowe linie. Planowana linia z Wrzeszcza do Rębiechowa jeszcze nie powstała a już została oprotestowana. Pomysł nie podoba się m.in mieszkańcom Osiedla VII Dwór. Niektórym pociągi będą jeżdziły tuż pod oknami. Wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki powiedział, że z mieszkańcami będą prowadzone rozmowy. Dodał jednak, że na tym terenie od dawna planowano inwestycje. Według planów budowa nowych linii kolejowych ma kosztować około 612 mln złotych. Obie będą gotowe do 2015 roku. Pierwszy etap budowy ma jednak zostać zakończony na Euro 2012. Połowę kosztów przekaże Unia Europejska.
(Radio Gdańsk)
Wysłany: Sob Paź 11, 2008 10:36 Temat postu: Re: Pociąg przez Strzyżę!!!!
Pierwsze zdanie prasowego komentarza nawet mocno absurdalne. Ciekawe tylko czy skuteczne i jak silne będą protesty mieszkańców najbliższej okolicy, zwłaszcza w rejonie VII Dworu, Strzyży i Brętowa. W sumie wcale się im nie dziwię, bo kto chciałby mieć pod oknami pociąg czy tramwaj. Lepsza jednak kolejka metropolitalna niż kolejna czteropasmówka w tym samym terenie.
Wysłany: Sob Paź 11, 2008 17:45 Temat postu: Re: Pociąg przez Strzyżę!!!!
To chyba jakaś pomyłka. Akurat odcineg "gdyński" już de facto istnieje. To ma biec po istniejących torach kolei z Gdyni na Kościerzynę. _________________ www.staraoliwa.pl www.wolneforumgdansk.pl
Przy Centrum Handlowym w Matarni powstać może przystanek SKM na trasie Kolei Metropolitalnej. Duże zainteresowanie takim pomysłem na spotkaniu z samorządowcami wyrazili przedstawiciele największego sklepu w Centrum, czyli szwedzkiej Ikei. Tymczasem firma przygotowująca studium wykonalności szykuje się do badań geologicznych.
Spotkanie wicemarszałka województwa Mieczysława Struka z przedstawicielami Ikei ma być wstępem do dalszej współpracy.
- Chcieliśmy wybadać, czy Ikea jest zainteresowana projektem Kolei Metropolitalnej, a jeśli tak, to w jakim zakresie - mówi Struk. - Powiem tylko tyle - Szwedzi są gorącymi orędownikami projektu, a ich oferta współpracy bardzo nas zaskoczyła - oczywiście pozytywnie. Przed nimi kolejne bardziej szczegółowe spotkanie ze specjalistami z firmy IVV, która przygotowuje studium wykonalności Kolei Metropolitalnej oraz warianty przebiegu trasy w okolicach lotniska i Matarni - mówi wicemarszałek. Gdzie mógłby powstać przystanek? Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w grę wchodzi raczej zachodnia strona Obwodnicy, skąd do centrum handlowego wiodłaby elegancka kładka z ruchomym chodnikiem. Dokładna trasa w tych okolicach będzie jednak znana dopiero za kilka miesięcy. Na pozostałych odcinkach przebieg linii jest raczej bezdyskusyjny - od Wrzeszcza do Obwodnicy wykorzystany zostanie nasyp dawnej linii kolejowej, a od Osowej do Gdyni istniejące torowisko do Kościerzyny.
Czy finansowy udział Ikei w projekcie byłby możliwy? - Zamówiliśmy już analizę prawną w renomowanej warszawskiej kancelarii, która określi, w jaki sposób prawnie zorganizować tę inwestycję - mówi Struk. - Pamiętajmy, że studium finansuje Urząd Marszałkowski, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe. Wejście prywatnych inwestorów dodatkowo komplikuje sprawę. Dzięki analizie będziemy wiedzieli, co robić - mówi Struk.
Tymczasem w najbliższych tygodniach na trasie przyszłej linii pojawi się ciężki sprzęt. - Jeszcze przed zimą IVV ma rozpocząć badanie geologiczne na przyszłej trasie - mówi Struk.
Czy linia będzie gotowa na Euro 2012? - Nie przyzwyczajałbym się do tej daty. Być może część trasy, przydatna z punktu widzenia mistrzostw, będzie gotowa w 2012. Według UEFA ta inwestycja nie jest konieczna do przeprowadzenia Euro w Gdańsku, więc jej zakończenie w 2014 r. nie będzie problemem.
Wysłany: Śro Lis 19, 2008 17:00 Temat postu: Re: Pociąg przez Strzyżę!!!!
Ładnie, ładnie, ale już mówi się o 2014 roku a jeszcze miesiąc czy dwa temu zaklinano się, że na 2012 powinna ruszyć linia metropolitalna i "wesprzeć" to nieszczęsne Euro. Jeszcze trochę wody w Strzyży upłynie nim pojedzie pierwszy skład. Poczekamy, zobaczymy. Trzymam kciuki, bo lepsza kolej niż kolejna smrodliwa ulica zapchana samochodami.
Dołączył: Nie Lis 30, 2008 19:49 Posty: 5 Skąd: Chrzanowskiego
Wysłany: Pon Gru 01, 2008 19:12 Temat postu: Re: Pociąg przez Strzyżę!!!!
Jetem przeciw TKM, moim pragnieniem jest CICHY WAŁ!
Żadne ekrany, żadne okna nie zapewnią nam ciszy od strony wału!
Jak np zaczną pękać budynki trzeba będzie zakładać sprawę w sądzie - a to będzie się ciągnąć latami. Wynik może być mizerny, bo miasto będzie wtedy w długach po Euro 2012.
TKM nie rozładuje korków na Słowackiego i Spacerowej. Ostatnio prezydent Adamowicz odstąpił od rygoru realizacji poszerzenia tej ostatniej ulicy za 400 tyś.
Trasa TKM jest kręta, przystanki są rzadko i nie jest to komunikacja atrakcyjna dla mieszkańców np. Moreny. Na pewno nic nie da mieszkańcom Ujeściska. A tam są największe korki. A na Armii Krajowej jest bardzo dużo miejsca!!!
Prawidła jakimi rządą się unijne dotacje nic nie mają do zdrowego rozsądku. A przez to że TKM łączy 2 (czy nawet 3 - Sopot) miasta czyli aglomerację może łatwiej "załapać się" na pieniądze. Trójmiasto jest 3 po Warszawie i Śląsku aglomeracją w kraju dlatego TKM to znacznie więcej niż np. tramwaj na górny taras dla samego już Gdańska.
Myslę że w tej zabawie idzie głównie o unowocześnienie istniejącego odcinka Gdynia - Osowa oraz o zakup nowego taboru dla SKM. No ale jak dostaną pieniądze to mogą tak to rozgrzebać że będziemy do 22ej oglądać ruchome neony w naszych domach - Kiedy budowano domy przy Chrzanowskiego - nik tego nie zakładał.
Uważam że należy zaczać zbierać podpisy wsród przeciwników.
A może i zakładać Stowarzyszenie Poszkodowanych bo z takimi jest obowiązek zasięgania opinii przy projektowaniu inwestycji.
Jak uważacie czy można poprosić Księdza Proboszcza o to aby podał informację o zbiórce podpisów przeciw TKM. Kościół także jest tu zagrożony chałasem.
Żadne ekrany nie zapewnią nam ciszy od strony wału!
Rozumiem że zwrot Cichy Wał może wywołać uśmiech - ale to napewno przyda się.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Portal www.MojeOsiedle.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi
zamieszczanych przez użytkowników serwisu. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo
lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną
lub cywilną.